Siirry pääsisältöön

Virtaa vuonoilta

Nyt on elämän reppu täynnä huikeita kokemuksia ja maisemia. Norjan matkamme oli oikein onnistunut; logistiikka, seura ja säät. Oli hämmästyttävää, että ehdimme saman päivän aikana lentää Osloon, kävellä siellä aamupäivän, matkustaa junalla (5h) Myrdaliin ja sieltä maisemajunalla Flåmiin vuonon rannalle. Siellä olimme jo klo 18 nauttimassa oluita panimoravintolassa.
Oslon ja Bergenin välinen junamatka oli elämys. Olimme varautuneet eväillä ja kirjoilla, mutta emme malttaneet edes avata kirjojamme. Kauniit järvien täplittämät vuorimaisemat alkoivat jo pian Oslon jälkeen ja puolessa matkassa maisema alkoi muistuttaa Suomen Lappia. Ruskakin oli jo ehtinyt sinne, vaikka olimme vain Hämeenlinnan korkeudella. Rata kulki korkeimmillaan kilometrin korkeudella merenpinnasta ja sukelsimme 182 tunneliin.
Myrdalissa kohtasimme hiukan lunta. Vaihdoimme Flåmiin vievään maisemajunaan. Matka oli vain 20 km, mutta laski 800 metristä alas merenpinnan tasalle. Välillä juna pysähtyi ja matkustajat pääsivät ulos tasanteelle katsomaan voimakasta vesiputousta. Juna oli täynnä aasialaisia ja venäläisiä ja oudosti kuulutukset ja kaikki informaatio oli vain näillä kahdella kielellä.
Putous matkalla Myrdalista Flåmiim. Oikealla oli pauhaavan musiikin tahdissa tanssiva Keiju
Flåm on pieni kylä vuonon perällä vuorten syleilyssä. Hotellimme oli ihan veden äärellä ja sieltä avautui kaunis näköala vuonolle. Ihme, että sinnekin saapui yöllä iso italialainen risteilijä. Koko kylä oli täynnä aasialaisia. Aamupäivällä jatkoimme matkaa pitkin vuonoa modernilla risteilijällä. Se parituntinen oli ehkä matkan hienoin osuus. Maisemat vesiputouksineen ja lumihuippuineen olivat niin kauniit. Kuin pisteenä iin päällä, paistoi aurinko, joka tuolla seudulla on harvinaisuus. Bergenin seudulla sataa aina.
Näkymä Flåmin hotellistamme
Laivamatkan jälkeen siirryimme bussiin ja tuon tunnin aikana piti melkein kiljua, kun laskeuduimme kapeaa 1800-luvun spiraalitietä alas. Bussi vei meidän Vossiin, jossa maailman parhaiten brandatusta vedestä ei näkynyt merkkejä muuta kuin aseman myymälässä. Vossista matkasimme parin tunnin verran Bergeniin. Maisemat olivat kohdillaan, mutta olimme jo niillä jo niin kyllästettyjä, että emme edes jaksaneet kuvata.
Vuonoristeily Flåmista Gudvangeniin
Bergenissä vietimme pari yötä. Hotellimme oli ihan kaiken ytimessä ja joka paikkaan oli lyhyt kävelymatka. Bergen on sympaattinen ja ystävällinen. Söimme hyvin, kävimme Floyenilla katsomassa maisemat ja tutustuimme Edward Munckin näyttelyyn. Ilokseni se oli muutakin kuin Huuto-tyyppisiä tauluja.
Bergen hotellimme Scandic Torgetin ikkunasta kuvattuna
Kotiin palattuani mentiin suoraan mökille, jossa odotti kauniisti valkolakattu lattia, parikymmentä Ikea-kassia täynnä tavaraa ja pölyiset hirret. Pakko oli kuitenkin ottaa iisisti, koska pari viikkoa vaivannut flunssani ymmärsi, että nyt on hänen vuoronsa saada huomiota. Vieläkin on vähän flunssan rippeitä ja ehkä siitä ja paljosta istumisesta johtuva selkäkramppi. Vanhana selkäkroonikkona se on pelottava flash back niihin aikoihin ja yritän tehdä nyt kaikkeni sen kuntouttamiseksi. Joka päivä kunnon venyttely ja tänään menen hierojalle.

Aurinko paistaa ja lähden koiran kanssa pitkälle lenkille. Siinä ne tärkeimmät.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Asiakaskokemuksia Valiolta ja leffoista

Hyvä asiakaskokemus Perheeni suosikkijuusto on Oltermanni. Sen säilyttäminen ilmatiiviisti on aina ollut haaste. Muistin, että joskus oli myynnissä erikoiseriä juustoja pyöreässä muovirasiassa. Laitoin Valiolle palautetta, että toivoisin niitä jälleen myyntiin tai muuta vinkkiä säilytykseen. Muissa juustoissa on mm. näppärä tarra sulkemiseen. Meni kolme päivää ja postilaatikossa oli näppärä muovikansi. Loistavaa ja nopeaa reagointia pulmaani.  Oscarin arvoisen elokuvan etsintää Olen taas kuluttanut Finnkinon penkkejä parin leffan verran. Ensin kävin katsomassa Talvisen tarinan, joka on maaginen aikuisten satu. Kuten sadussa aina, tässäkin hyvä voittaa pahan. Pisteitä tulee aina automaattisesti kaikille New Yorkiin sijoittuvile leffoille.  Eilen kävin katsomassa The Monuments Menin. Olin odottanut sitä kovasti nähtyäni trailerin useasti. Ja tietysti George Clooneyta katsoisi pari tuntia mukavassa penkissä karkkeja syöden vaikka still-kuvana. Elokuva ei saanut hyviä arvosteluita kriitiko

Mitä eroa on pohjalaisella naisella ja terroristillä?

No, terroristin kanssa voi neuvotella. Ajattelin kirjoittaa jotain Naistenpäivän kunniaksi ja sitähän ei voi tehdä ilman viittauksia omiin juuriinsa. Pitäisi varmaan kirjoittaa tärkeistä asioista, kuten lapsiavioliitoista, ihmiskaupasta, tyttöjen kouluttamista, perheväkivallan uhreista jne., mutta päätin ottaa henkilökohtaisemman näkökulman. Jotenkin tämä elämänvaihe on sellainen, että en nyt kestä ahdistavia ja raskaita aiheita. Jatkan siis pohjalaisuuden teemalla, koska se on niin voimakkaasti leimannut omaa elämääni naisena.   Perheessämme oli kolme tytärtä, joista minä olen keskimmäinen. Isäni sanoi, että neljän naisen kanssa pärjää, kun pitää lompsan auki ja suun kiinni. Hän kyllä piti hyvin periaatteestaan kiinni. Aina, kun käväisin liikkeessämme, laittoi hän käden takataskussa olevalle lompakolle ja kysyi "Paljonko?". Sanotaan, että isän tapa kohdata tyttärensä, muovaa eniten itsetuntoa. Kyllä sinä olet fiksu tyttö ja pärjäät varmasti elämässä. Ei sinusta koskaan

Hyvä ruoka, hyvä seura, parempi mieli

Taas on tullut kristallinkirkkaasti selväksi, että yksin matkustamisessa ehdottomasti tylsintä on ruokailu. Toki voisin mennä Burger Kingiin, mutta haluan syödä hyvin ja täällä se on mahdollista. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Tänään tuli pari kertaa oikein paha mieli siitä, kun huomaa tällaisen keski-ikäisen yksin ruokailevan olevan ravintoloille ei toivottu. Ja ymmärrän sen täysin. Pääsin illalla istumaan suositun italialaisen ravintolan terassille yksin neljän hengen pöytään ja silmien edessä oli koko ajan jonottamassa kahden, kolmen ja neljän hengen seurueita. Oikein tunsin, kuinka tarjoilijaa otti päähän. Toki olisin voinut ottaa pöytääni jonkun pariskunnan, mutta se ei ole täällä tapana. Tilasin nopeasti ja söin nopeasti. Päivällä oli vähän sama juttu. Etsin mukavaa rantaravintolaa syödäkseni vihdoinkin puuhiilillä paistettuja herkkuja. Olipa vaikea saada pöytää. Tarjoilijat katsoivat ohi ja antoivat pöydän tyttöporukoille.  Täällä on ollut pyhäpäivät torstais