Siirry pääsisältöön

Kiitos isä!

Tänään isänpäivänä some on täynnä kuvia ystävien isistä ja usein niihin on kiteytetty hienosti se, mistä on kiitollinen isälleen. Yksi kiitti rohkeudesta olla tyttö, joka voi tehdä mitä haluaa eikä vain keitellä sedille kahvia. Toinen kiitti kameran ostosta, joka oli lähtölaukaus kymmenien vuosien harrastukselle.
Minä olen monella tapaa mini me isästäni. Vanhempana nämä piirteet hahmottuvat entistä voimakkaammin. Erityisesti, kun olen viime kuukausina analysoinut tarkemmin koko elämääni ja etsinyt tekijöitä, joiden kautta minusta tuli minä. Meitä on kolme sisarusta ja kuvan äitiäni moni voisi erehtyä luulemaan sisarekseni. Minä taas olen kuin isäni, jopa vasenkätinen.

Sanotaan, että naisen itsetunto koostuu siitä, miten isä on sinua kohdellut. Onko hän kannustanut vai nonchaleerannut. Pikkusiskolleni merkitsee vielä tänäänkin paljon isän sanat valmistumisen jälkeen: "Jos joku saa töitä, niin se olet sinä". Meillä Pohjanmaalla ei puhuttu tunteista, ei muuten puhuta tänäkään päivänä, ja lapsia ei koskaan kehuttu. Ylpistyvät ja luulevat itsestään vielä liikoja. Siellä rakkautta osoitetaan tekoina ja toisista huolehtimisena. Ei puheena tai halauksina. Oman isäni kohdalla se konkretisoitui avioeroni aikoihin. Hän oli hankkinut minulle pienen, mustan Nissan Micran, että elämäni on tyttöjen kanssa helpompaa. Hän ajoi Helsinkiin muuttamaan ja toi vielä tulleessaan pesukoneenkin.

Isäni oli hauska ja hyvin pidetty seuramies, mutta joka myös rakasti olla yksin metsässä tai pitkillä pyörä- ja hiihtolenkeillä. Tästäkin tunnistan itseni; tykkään seurasta, mutta kaipaan myös yksinoloa. Tulin kerran Seinäjoella aika tuhtiin humalaan sen takia, kun Tangomarkkinoilla kaikki isän tutut halusivat tarjota drinkkejä Markuksen tyttärelle. Hän oli kodinkone- ja urheiluvälinekauppias ja aktiivinen yrittäjä- ja urheiluelämässä. Kunnioitan kovasti, miten köyhistä kotioloista ja alhaisesta koulutustasosta huolimatta hän loi menestyvän liiketoiminnan. On hauskaa, kun fb-ryhmässä Vanhan seinäjokiset ihmiset kertovat, minkä merkkiset stereot, polkupyörän tai mopon he ovat liikkeestämme ostaneet.

Toinen merkittävä osaa isää oli liikunta. Hän oli ollut nuorena kilpapyöräilijä, joka ensin pyöräili 100 km kisoihin ja sieltä takaisin. Äitinikin löytyi, kun hän oli katsomassa pyöräkilpailuita. Liikunta osana arkea on ollut minulle itsestään selvyys jo lapsuudesta. Ruokailun jälkeen hän lähti aina hiihtämään, pyöräilemään, uimaan tai kuntosalille. Ja viikonloppuisin oli lukemattomat Finlandia- tai Kauha-hiihdot tai pyöräkilpailut. Hän myös perusti pari urheiluseuraa. Tämä aktiivisuus on ehkä piirre, jota olen arvostanut myös kaikissa miessuhteissani.

Metsä on minun kirkkoni, tapasi isäni sanoa ja niin se on minunkin. Tykkään liikkua luonnossa, kerätä marjoja ja sieniä. Olen sielultani myös samanlainen metsänraivaaja ja kivenpyörittäjä kuin isäni. Aina pitää olla mökillä jokin projekti käynnissä. Suolla lakkoja poimien hän vietti myös elämänsä viimeisen aamupäivän ja ne poimitut lakat syötiin hautajaisissa.

Olen aina pitänyt hänen valtavaa aktiivisuuttaan hienona asiana ja tiedän hänen nauttineen kaikesta touhuamisesta ja ideoinnista. Viime keväänä jouduin katsomaan tätäkin uusin silmin. Sieltäkö se oma suorittamiseni on saanut mallin? Olisiko isänikin pitänyt sydänongelmaisena himmailla hiukan? Suvussamme on vahva sydän- ja verisuonitautien perimä. Jo nuorena päätin, että uhmaan tätä perimää kaikin keinoin, jotka ovat minun vallassani. Tätä suorittamisen kulttuuria en vain ollut tajunnut.

Mökillä touhutessa mietin usein isääni. Katseleeko hän pilven päältä päätään hyväksyvästi nyökyttäen. Kaipaan usein myös neuvoja. Olen innostunut käsillä tekemisestä ja haluaisin kovasti oppia tekemään puutöitä. En ehkä itse pysty tekemään könninkelloa tai keinutuolia. Ehkä se riittää, että olen saanut sen saman innostuksen. Käytännön neuvoja voi sitten pyytää siskon mieheltä.

Isän hieno elämänohje: Neljän naisen kanssa pärjää, kun pitää suun kiinni ja lompsan auki.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Asiakaskokemuksia Valiolta ja leffoista

Hyvä asiakaskokemus Perheeni suosikkijuusto on Oltermanni. Sen säilyttäminen ilmatiiviisti on aina ollut haaste. Muistin, että joskus oli myynnissä erikoiseriä juustoja pyöreässä muovirasiassa. Laitoin Valiolle palautetta, että toivoisin niitä jälleen myyntiin tai muuta vinkkiä säilytykseen. Muissa juustoissa on mm. näppärä tarra sulkemiseen. Meni kolme päivää ja postilaatikossa oli näppärä muovikansi. Loistavaa ja nopeaa reagointia pulmaani.  Oscarin arvoisen elokuvan etsintää Olen taas kuluttanut Finnkinon penkkejä parin leffan verran. Ensin kävin katsomassa Talvisen tarinan, joka on maaginen aikuisten satu. Kuten sadussa aina, tässäkin hyvä voittaa pahan. Pisteitä tulee aina automaattisesti kaikille New Yorkiin sijoittuvile leffoille.  Eilen kävin katsomassa The Monuments Menin. Olin odottanut sitä kovasti nähtyäni trailerin useasti. Ja tietysti George Clooneyta katsoisi pari tuntia mukavassa penkissä karkkeja syöden vaikka still-kuvana. Elokuva ei saanut hyviä arvosteluita kriitiko

Mitä eroa on pohjalaisella naisella ja terroristillä?

No, terroristin kanssa voi neuvotella. Ajattelin kirjoittaa jotain Naistenpäivän kunniaksi ja sitähän ei voi tehdä ilman viittauksia omiin juuriinsa. Pitäisi varmaan kirjoittaa tärkeistä asioista, kuten lapsiavioliitoista, ihmiskaupasta, tyttöjen kouluttamista, perheväkivallan uhreista jne., mutta päätin ottaa henkilökohtaisemman näkökulman. Jotenkin tämä elämänvaihe on sellainen, että en nyt kestä ahdistavia ja raskaita aiheita. Jatkan siis pohjalaisuuden teemalla, koska se on niin voimakkaasti leimannut omaa elämääni naisena.   Perheessämme oli kolme tytärtä, joista minä olen keskimmäinen. Isäni sanoi, että neljän naisen kanssa pärjää, kun pitää lompsan auki ja suun kiinni. Hän kyllä piti hyvin periaatteestaan kiinni. Aina, kun käväisin liikkeessämme, laittoi hän käden takataskussa olevalle lompakolle ja kysyi "Paljonko?". Sanotaan, että isän tapa kohdata tyttärensä, muovaa eniten itsetuntoa. Kyllä sinä olet fiksu tyttö ja pärjäät varmasti elämässä. Ei sinusta koskaan

Sinä pieni urhea nainen

                                                                           Nukkumaan käydessä ajattelen: Huomenna minä lämmitän saunan, pidän itseäni hyvänä, kävelytän, uitan, pesen, kutsun itseni iltateelle, puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen, kehun: Sinä pieni urhea nainen, minä luotan sinuun. Eeva Kilpi Kylläpä on kulunut pitkä aika, yli kaksi kuukautta, kun olen viimeksi kirjoittanut mitään. Olen jo saanut huolestuneita kyselyitä voinnistani. Älkää olko huolissanne. Kaikki on oikein hyvin. Jostain syystä yleinen innostukseni kirjoittamiseen on ollut kateissa.  Joulu sujui varsin perinteisesti mökillä, mutta aiottua pienemmällä kokoonpanolla. Uusi vuosi vietettiin tuttavien luona Rukalla ja sieltä ajeltiin Lapin maisemia ihaillen Äkäslompoloon. Viikko tarjosi vaihtelevia säitä, kuten usein tammikuussa. Olen käynyt Ylläksellä 44 vuotta ja oli varmaan ensimmäinen kerta, kun tunturin huipulla oli tyyntä. Alkuviikosta inversio oli voimakas ja se aiheutti suuret lämpötilan vaihtelut.