Siirry pääsisältöön

Irti

Seisoin mökillä rannassa ja heittelin koiralle tennispalloa veteen noudettavaksi. Huomasin, kun taivaalta leijaili kevyesti kauniin punaisia haavan lehtiä. Ajattelin, että niidenkin oli aika päästää irti, että voivat taas keväällä kasvaa uudelleen. Samaa ajattelen itsestäni. On aika päästää irti työelämästä ja sairaudesta. Aiemmin ajattelin, että minun pitää tulla sinuiksi sen kanssa, että olen menettänyt osan terveyttäni. Nyt haluan ajatella, että olen terve ja päästän irti sairaan roolista huolimatta pysyvistä diagnooseistani. Minulle terveys on nyt sitä, että en ole flunssassa, päänsärky ei vaivaa ja selkäni on hyvässä kunnossa. Olen terve, hyväkuntoinen ja -vointinen. Se on tavoitteeni.

Eilen olin kiropraktikolla vuosihuollossa ja sain taas runkoni kuntoon. Selkä ja niska olivat ihan notkeat aamuun joogassa. Kyllä lämmitti mieltä, kun eilen menin kiropraktikko Jussi Jaakonmäen vastaanotolle ja hän kahmaisi minut heti lämpimään halaukseen. Hän oli ollut niin huolissaan, kun viimeksi nähdessämme olin vasta menossa kantasolusiirtoon. Hyvä, ettei ollut tarkkaillut jo kuolinilmoituksia. Mutkikas selkäni on saanut häneltä avun jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Ja taas hän sai ihmepenkeissään kaularangan ja lantion kivuttomasti liikkeelle. Keho on kyllä ihmeellinen kokonaisuus. Kuvassa on yksi neljästä penkistä ja tässä paukautetaan lantio ja rintaranka irtonaisiksi. Pauke kuuluu penkistä, ei minusta.
Kuva: kiropraktikkojussijaakonmaki.fi

Espanjan reissun valmistelut alkavat olla loppusuoralla ja pikkuisen alkavat perhoset jo lepattaa vatsassa. En tiedä, mistä ja milloin minulle tuli toive, että haluan viettää koko marraskuun jossain valoisammassa paikassa. Paikaksi valikoitui Aurinkorannikko, jossa en ole edes käynyt koskaan, vaikka muuten Espanja on hyvinkin tuttu. Niin sitten eläkepäätöksen tultua ostin yhden hengen menopaluu-lipun ja aloitin majapaikkojen bongauksen. Se onkin ollut työlästä, kun ei tunne yli 60 kilometrin rannikkoa ollenkaan. Ensin ajattelin olla Fuengirolassa koko kuukauden ja vuokrata sieltä asunnon. Lukuisten nettisurfailujen jälkeen päädyin kuitenkin toisenlaiseen ratkaisuun. Haastetta suunnitteluun toi se, että toiveet majoituksen suhteen ovat viiden tähden ja budjetti eläkeläisen kahden tähden. Ja viimeistään muiden matkustajien kommentit saivat hylkäämään jo muuten passelin valinnan. 

Päätin olla ensin kymmenen päivää Malagassa. Löysin kivan apartomentos-hotellin vanhasta kaupungista. Siellä on paljon nähtävää ja muihin kyliin ja kaupunkeihin pääsee liikkumaan näppärästi. Lisäksi siellä voi seurata Sasu Salinin korismatseja Unicajan paidassa.  Sieltä siirryn Marbellaan, josta löytyi myös kiva apartomento rantabulevardilta. Vielä on viimeisen viikon majoitus varaamatta ja mietin jopa mahdollisuutta jättää se varaamatta etukäteen. 

Välillä on käynyt mielessä, että olen ihan hullu lähtiessäni sinne yksin. Muut kutsuvat sitä rohkeudeksi. Kokemusta yksin matkustamisesta on vain Lissabonin reissulta. Mies on onneksi tulossa edes muutamaksi päiväksi seurakseni. Ensinnäkin marraskuu on ollut minulle aina masentava koetinkivi. Toiseksi koen tämän jonkinlaiseksi yhden ajan päättymisen merkkipaaluksi, josta alkaa sitten jotain ihan uutta. Ajattelen sen myös olevan jonkinlainen palkinto itselleni siitä, että olen ollut niin reipas.
Pixabay
Nyt olen taas mökillä. Täällä on niin paljon kaikkea puuhaa. Marja-aroniat odottavat kypsinä poimintaa ja keittoa herkulliseksi hyytelöksi. Vajalla odottaa taas mukava puutyöhaaste ja sienetkin ovat vihdoinkin nousemassa. Heinolassa on ollut Suomessa eniten hellepäiviä (46) ja se näkyy kuivuudessa ja on viivästyttänyt sienikautta. 

Nyt ei olekaan hyvää kirjavinkkiä, koska annoin kahdelle juuri lukemalleni kirjalle vain kaksi tähteä. Toinen, Miksi minä? Syöpäsolun tarina, oli pettymys. Kuvauksessa sen luvataan olevan potilaan tasolla. Vaikka olen tässä asiassa jopa tuplasti kokemusasiantuntija ja omaan jonkinlaisen lääketieteellisen koulutuksen, eivät ne pelastaneet lukukokemusta. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Asiakaskokemuksia Valiolta ja leffoista

Hyvä asiakaskokemus Perheeni suosikkijuusto on Oltermanni. Sen säilyttäminen ilmatiiviisti on aina ollut haaste. Muistin, että joskus oli myynnissä erikoiseriä juustoja pyöreässä muovirasiassa. Laitoin Valiolle palautetta, että toivoisin niitä jälleen myyntiin tai muuta vinkkiä säilytykseen. Muissa juustoissa on mm. näppärä tarra sulkemiseen. Meni kolme päivää ja postilaatikossa oli näppärä muovikansi. Loistavaa ja nopeaa reagointia pulmaani.  Oscarin arvoisen elokuvan etsintää Olen taas kuluttanut Finnkinon penkkejä parin leffan verran. Ensin kävin katsomassa Talvisen tarinan, joka on maaginen aikuisten satu. Kuten sadussa aina, tässäkin hyvä voittaa pahan. Pisteitä tulee aina automaattisesti kaikille New Yorkiin sijoittuvile leffoille.  Eilen kävin katsomassa The Monuments Menin. Olin odottanut sitä kovasti nähtyäni trailerin useasti. Ja tietysti George Clooneyta katsoisi pari tuntia mukavassa penkissä karkkeja syöden vaikka still-kuvana. Elokuva ei saanut hyviä arvosteluita kriitiko

Sinä pieni urhea nainen

                                                                           Nukkumaan käydessä ajattelen: Huomenna minä lämmitän saunan, pidän itseäni hyvänä, kävelytän, uitan, pesen, kutsun itseni iltateelle, puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen, kehun: Sinä pieni urhea nainen, minä luotan sinuun. Eeva Kilpi Kylläpä on kulunut pitkä aika, yli kaksi kuukautta, kun olen viimeksi kirjoittanut mitään. Olen jo saanut huolestuneita kyselyitä voinnistani. Älkää olko huolissanne. Kaikki on oikein hyvin. Jostain syystä yleinen innostukseni kirjoittamiseen on ollut kateissa.  Joulu sujui varsin perinteisesti mökillä, mutta aiottua pienemmällä kokoonpanolla. Uusi vuosi vietettiin tuttavien luona Rukalla ja sieltä ajeltiin Lapin maisemia ihaillen Äkäslompoloon. Viikko tarjosi vaihtelevia säitä, kuten usein tammikuussa. Olen käynyt Ylläksellä 44 vuotta ja oli varmaan ensimmäinen kerta, kun tunturin huipulla oli tyyntä. Alkuviikosta inversio oli voimakas ja se aiheutti suuret lämpötilan vaihtelut.

Mitä eroa on pohjalaisella naisella ja terroristillä?

No, terroristin kanssa voi neuvotella. Ajattelin kirjoittaa jotain Naistenpäivän kunniaksi ja sitähän ei voi tehdä ilman viittauksia omiin juuriinsa. Pitäisi varmaan kirjoittaa tärkeistä asioista, kuten lapsiavioliitoista, ihmiskaupasta, tyttöjen kouluttamista, perheväkivallan uhreista jne., mutta päätin ottaa henkilökohtaisemman näkökulman. Jotenkin tämä elämänvaihe on sellainen, että en nyt kestä ahdistavia ja raskaita aiheita. Jatkan siis pohjalaisuuden teemalla, koska se on niin voimakkaasti leimannut omaa elämääni naisena.   Perheessämme oli kolme tytärtä, joista minä olen keskimmäinen. Isäni sanoi, että neljän naisen kanssa pärjää, kun pitää lompsan auki ja suun kiinni. Hän kyllä piti hyvin periaatteestaan kiinni. Aina, kun käväisin liikkeessämme, laittoi hän käden takataskussa olevalle lompakolle ja kysyi "Paljonko?". Sanotaan, että isän tapa kohdata tyttärensä, muovaa eniten itsetuntoa. Kyllä sinä olet fiksu tyttö ja pärjäät varmasti elämässä. Ei sinusta koskaan